Ads 468x60px

.

За туроператори и туристически агенти.

Ако все пак сте решили да резервирате своя хотел или пътуване със  съдействието  на туристическа агенция няма лошо.По принцип те трябва да Ви консултират относно "подводните" камъни на дадената оферта По презумпция такива фирми са полезни. Те договарят по-изгодни условия, консултират Ви, извършват доста работа която иначе Вие трябва да си свършите и е досадна на всичкото отгоре.



Въпреки всичко обаче ако се обърнем на зад във времето ще се сетим поне за няколко телевизионни репортажа със измамени ( е понякога според тях самите.) от туристически фирми.Всички знаем за фалита на голяма туристическа фирма съвсем на скоро.
Как да се предпазим от тази ситуация?
Първото и най -лесно нещо е да потърсим избраната от нас туристическа агенция в списъкът на Министерството на икономиката,енергетиката и туризмът в Република България. там има списък с лицензираните такива фирми.На сайта   трябва да се намери следният файл "РЕГИСТРИРАНИ ТУРОПЕРАТОРИ И ТУРИСТИЧЕСКИ АГЕНТИ КЪМ ."
 Поради факта ,че този списък непрекъснато се актуализира няма как да го публикувам и да е актуален. Затова е най добре да се проверява непосредствено преди използването на услугите на избраната от  Вас фирма.Справка от ТУК

Предполага се че щом фирмата присъства в списъкът на министерството то тя има и задължителната за целта застраховка “Отговорност на тур оператора"

   Какво точно покрива тази застраховка и с какво е полезна ?

Според
  НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ЗАСТРАХОВКА, ПОКРИВАЩА ОТГОВОРНОСТ НА ТУРОПЕРАТОРА
Където е казано следното :
Чл. 4. (1) Задължителната застраховка трябва да покрива:
1. Възстановяване на платените от потребителя суми по договора преди започване на пътуването;
2. Заплащане на разликата в случаите, когато по време на пътуването са предоставени само част от услугите, уговорени в договора;
3. Разходите, свързани с връщане на потребителя до началния пункт на пътуването.
(2) Договорът за задължителна застраховка не покрива изплащането на обезщетения за вреди и на лихви, произтичащи от неизпълнение на договорни задължения на туроператора към негови кредитори, извън случаите по ал. 1.
Там в обши линии е урегулирано, че няма как да има лиценз туристическата агенция без да има валидна застраховка.
В тази наредба има разгледан един интересен казус а именно:

Чл. 15. (1) Определянето на застрахователното обезщетение от застрахователя не лишава потребителя от правото му да иска обезщетението да бъде определено по съдебен ред.
(2) Ако претенцията е предявена по съдебен ред, туроператорът е длъжен да иска привличането на застрахователя в процеса.
(3) Потребителят може да предяви претенциите си направо срещу застрахователя.
Чл. 16. Спогодба между туроператор и потребител, претърпял вреди, има действие за застрахователя, ако той я одобри.
С други думи казано ако се докаже вина освен обезщетението очаквано от оператора респективно застрахователя клиентът има право да си търси парите и по съдебен ред.


Нека не си мислим че е лесно да се измъкнат пари от застраховател, но е много полезно в някой ситуации да се цитира в спора и наредбата.

Следващото нещо което може и е хубаво да се направи е да се провери каква е репутацията на избраната от Вас фирма по форумите.Казано по друг начин да се прочетат мнения на клиенти ползвали услугата и/или фирмата. За целта обаче е нужно да се знае следното:


1.Има една категория хора (клиенти) който вечно са недоволни и целият им  свят  е крив.Внимателно четете коментарите.Правилото в общи линии е следното "тези типове клиенти са мързеливи и са написали само много гадна беше храната" Ако искате да разберете истината четете коментара в който се описва пътуването и някъде е вмъкнато какво не му е харесало на клиента.
2.Отсейте от коментарите тези на конкуренцията. 
"Да" тя не спи, но лесно се познава коментарите написани от конкурент. Тяхната структура е: "Ходихме еди къде си и не ни хареса а след това като отидохме на другото място беше много хубаво."
3.Мислете като четете коментарите. Има една друга категория във форумите и коментарите а това са подставени лица на собствениците или самите собственици.Какво имам в предвид. Няма как в градски хотел с три звезди да има нормален басейн а не локва.Имаше такъв коментар (за 08.11. студентският празник) къща за гости от 100 кв.м  събира  20 човека  нали чисто математически 100 кв.м. делено на 20 клиента  = 5  кв.на човек без общи части коридори и санитарни възли.Ако  мислим няма как и 1000 коментара да ни убедят че тези деца са си изкарали прекрасно.


И най- накрая най- важното ЧЕТЕТЕ това което подписвате като договор. 
ЧЕТЕТЕ внимателно и дребният шрифт.Защото със подписът си Ви се съгласявате на написаното.
Помнете ,че няма  пречка  от законен характер да си поискате проект на  договора на хартия или в електронен вид и да си го прочетете на спокойствие у вас.

0 коментара:

Публикуване на коментар